Europa verkeert in crisis

16 november 2016

Europa verkeert in crisis

Foto: SP

Europa verkeert in crisis, niet alleen economisch maar ook politiek. Steeds meer burgers keren zich af van de Europese Unie, ook in Nederland. Zij accepteren het niet dat veel politieke partijen wel zeggen dat ze geen macht willen overdragen aan Brussel, maar dat de afgelopen jaren toch hebben gedaan – en niet zo’n beetje ook. De SP is het met deze mensen eens.

Met de invoering van het Europees economisch bestuur heeft de Europese Commissie het recht gekregen zich met allerlei zaken te bemoeien waar zij voor de crisis nog vanaf moest blijven: pensioenen, huisvesting, sociale zekerheid, onderwijs, ja zelfs zaken als de  kilometer-heffing zijn niet langer puur nationaal beleid.

Wij willen graag samenwerken in Europa, maar onze democratie en verzorgingsstaat niet offeren op het  Brusselse offerblok. We moeten in Europa niet langer het overleven van de euro en de kortzichtige economische belangen van de grote bedrijven, banken en beleggers vooropstellen. We moeten prioriteit geven aan de democratische en sociale belangen van de burgers van alle Europese lidstaten. Dat is beter voor iedereen.

Het jaar 2016 staat maar al te goed bekend als het jaar van de de Brexit, de vluchtelingencrisis en het Oekraïne referendum.

Hoe nu verder? Tweede Kamerleden Jasper van Dijk (SP) en Kees Verhoeven (D66) komen 22 november naar Wageningen om met jou en met elkaar hierover in debat te gaan en antwoord te geven op de ingebrachte stellingen.

De avond is georganiseerd door de Jonge Democraten in H41 (bovenzaal), Heerenstraat 41 te Wageningen (start 20.00 uur)