Minder asfalt alternatief krijgt toch een kans van Arnhem

16 januari 2019

Minder asfalt alternatief krijgt toch een kans van Arnhem

Foto: Nieuwsvallei

Maandag werd duidelijk dat de gedeputeerde staten van Gelderland alsnog verbetering van de bestaande infrastructuur gaan onderzoeken als alternatief op de allom bekritiseerde campusroute.

Ook werd het duidelijk dat uit nieuwe verkeerstellingen is gebleken dat het oude model waarop de noodzaak van de campusroute was gebaseerd misschien toch niet helemaal correct was. Mocht u vergeten zijn hoe dat originele model er ook weer uit zag, deze is bijgevoegd bij dit artikel: oordeelt u zelf maar.

Eerder heeft de SP Wageningen al een zienswijze ingediend op de plannen van de provincie, en hierin gevraagd om ook verbetering van bestaande infrastructuur mee te nemen in planprocedure. En met verbetering van bestaande infrastructuur hebben we het niet over meer asfalt, dus ook geen 2x2 op de nijenoordallée, maar eerder zaken als een fietstunnel voor de toestroom van studenten op de nijenoordallée en verbetering van de rotonde bij droevendaal; om maar enkele van de door ons genoemde maatregelen te noemen.

Foto: SP

Meer asfalt leidt bijna altijd tot meer autogebruik en daarom hoort dit alleen een laatste redmiddel te zijn, een optie voor als met goed bewijs gebleken is dat al het andere niet volstaat. Dit beleid wordt ook wel de Ladder van Verdaas genoemd, waarbij zeven stappen van steeds intensievere aanpassingen als oplossing dienen voor verkeersproblematiek. Wij zijn dan ook niet per definitie een anti-asfalt partij, maar het moet wel verantwoord gebeuren, en dat is voor ons hier niet het geval.

Desalniettemin zijn we hartstikke blij met dit nieuws, het laat toch zien dat het vele actievoeren van verschillende partijen in Wageningen effect heeft en de provincie zo toch gedwongen kan worden zijn daden goed te onderbouwen.