Wageningen en het Binnenveld

13 november 2017

Wageningen en het Binnenveld

Foto: SP

Vanuit Wageningen is er ook gedemonstreerd in Lelystad tegen de voorgenomen plannen voor de opening van Lelystad Airport in 2019. De Wageningers zullen het ook gaan merken als de plannen worden doorgezet zoals die er nu zijn.

De geplande laagvliegroutes moeten het mogelijk maken om het vliegveld Lelystad ca. 2% van de Schiphol vluchten over te nemen.  De vluchten naar het zuiden van Europa zijn gepland om te vliegen tussen Ede en Bennekom (?) en zullen dus ons gekoesterde Binnenveld als ‘stiltegebied’ teisteren met laag overvliegende vliegtuigen en een flinke uitstoot van fijnstof. (Meer info via: https://www.flevopost.nl/nieuws/regio/515837/werkgroep-laagvliegroutes-nee-sluit-zich-niet-aan-bij-adviesorgaan.html)

Tot nu toe is in het nieuws onderbelicht gebleven dat laagvliegende vliegtuigen ook de vogelstand nadelig zullen beïnvloeden. Dit heeft zowel voor de directe vogelrijke gebieden rondom Lelystad ( Oostvaardersplassen) van desastreus gevolgen als voor ons Binnenveld met overwinterplekken voor ganzen en zwanen (zie opinie op website Vogelbescherming;  https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/?bericht=2339

Met o.a. bovengenoemde argumenten hoopt de SP Wageningen dat de ontwikkelingen rondom vliegveld Lelystad meer kritische aandacht krijgen in onze ‘groene’gemeente Wageningen. Nu heeft het zin om ons te laten horen in forum en manifestaties. Als de geluidsoverlast en de fijnstof emissie in 2019 een feit zijn dan zijn we te laat.

Als je meer wil weten over ons standpunt en hoe je kan bijdragen om dit ‘schiphollen’ te stoppen neem dan contact met ons op.

Mening van de SP
Het is eigenlijk van de gekke dat we als burgers elke keer moeten strijden tegen onze eigen gekozen regering. Mooie praatjes bij de verkiezingen maar de bestuurders’caravaan’ trekt gewoon verder zonder op of om te kijken. Of het nu gaat om toestemming voor het bouwen van kolencentrales, Schiphol te laten uitbreiden op basis van zijn eigen verzonnen ‘geluidsruimte’ cijfers, dividend belasting af te schaffen op basis van onderbuik gevoelens, militairen uit te zenden zonder degelijke uitrusting, uitkomsten van een breed gedragen referendum aan je laars te lappen, milieu-effect-rapportages te laten maken door incapabele ambtenaren, …………. Het kan allemaal en Nederland vindt dat goed.

De SP dus niet.

Bovenstaand is voor mij mede de reden geweest om weer eens van me te laten horen en mee te doen met een manifestatie, nu in Lelystad. (NB)