Samen met (de rug naar) de stad

8 april 2017

Samen met (de rug naar) de stad

Onder het mom dat de Pandaparkeerplaats in de Nude maar tijdelijk is (10 jaar), vindt dit college van GL, de Stadspartij(?) en D66, dat ze zonder last of ruggespraak kunnen besluiten. Ondanks dat veel burgers hebben aangegeven het niet eens te zijn met de plannen (er zijn 1250 handtekeningen aan de burgemeester aangeboden) drukt B&W gewoon door. 'Samen met de stad' was het motto van dit college, maar dat komt nu even niet goed uit.

Maar boven alles zijn de pandaparkeerplaatsen een buitengewoon onsmakelijk stukje bestuur. De kaders voor de ontwikkeling van Nudepark 2 waren duidelijk. Het Nudepark was bedoeld om de uitplaatsing van kleinere Wageningse bedrijven mogelijk te maken. De gemeenteraad heeft duidelijke grenzen gesteld aan de perceel grootte voor de bedrijven aldaar. Ondanks dat een GroenLinks wethouder en zijn ambtenaren van alles toezegde aan een project-ontwikkelaar, blijven deze kaders kaarsrecht bindend, wat de projectontwikkelaar hiervan ook van mag vinden. Iedereen moet zich houden aan de vastgestelde kaders door ons hoogste orgaan. Om toch, ondanks de leegstand in de stad, het Wageningse buitengebied vol te mogen bouwen, zwaaide de volgende wethouder van de Stadspartij met buitengewoon vage onderzoekjes naar de behoefte aan nieuwe bedrijfsterreinen. Dat deze behoefte-onderzoekjes een grote leugen waren, is nu duidelijk geworden. Om het parkeerprobleem voor de Rhenense panda's op te lossen, stelt Wageningen ineens "tijdelijke" parkeerplaatsen op deze locatie beschikbaar. Zinloos volbouwen lukte niet en nu dus verzieken ze de openbare ruimte maar op deze manier. En dat terwijl een paar honderd meter verderop een enorme parkeerplaats van Menzis ieder weekend leeg staat. En zo verrommelt ons buitengebied dankzij een zwabberend bestuur met zwakke knieën.