Vertrek Diederik

9 februari 2017

Vertrek Diederik

Foto: SP

"NEE tegen de Europese grondwet, ....."  dat zei de lokale campagneleider van de SP campagne , Diederik van der Loo, 10 jaar geleden. Het was een NEE-campagne tegen de Europese grondwet, die vervolgens glansrijk werd gewonnen

In Wageningen gekomen als student, werd hij al snel actief bij de studentenvakbond WSO en is altijd betrokken gebleven bij het wel en wee van de ageningse student. Je kon iedereen voorrekenen hoe duur de kamer huur zou worden in komende nieuwbouwproject. Keurig kon je uitleggen, hoe onmogelijk het zou zijn om, als student met een gewone beurs, daar een kamer te gaan huren. De interesse van Diederik ging vooral uit naar het gebruik van de openbare ruimte. Hij heeft bij de WUR het vak geopolitiek en strategische communicatie opgezet. Ook bij het raadswerk zette hij zich met hart en ziel in voor het behoud van een goede openbare  ruimte en een fatsoenlijke ruimtelijke ordening. Politiek rondom parkeerplaatsen, goed groen beheer, altijd lette hij daarop. Een hele zondag heb hij met Gerard van den Dool zitten puzzelen hoe het nou zat met die golfbaan in de ecologische hoofdstructuur. Diederik heeft het hele netwerk - medestudenten, oude professoren gebruikt om er achter te komen hoe het nou zat rondom die Nijenoordallee en hoe het nou mogelijk was dat er nooit een fatsoenlijk onderzoek naar de noodzaak hiervan was uitgevoerd.Het sterkst washij in de combinatie tussen actie en raadswerk. Vooral voor het handelsakkoord TTIP was hij vele avonden actief onder het motto "goede arbeids-, milieu- en consumenten voorwaarden first en America second".

Maar nu is het voor Diederik ‘Europe first & Wageningen second’, met als speerpunt ‘Transparantie’.  Je bent natuurlijk niet blij dat deze raad keer op keer toch weer geld ter beschikking stelt voor de zoveelste overbodige lobbyist, ditmaal namens ‘Foodvally’.In de afscheidsbrief van Diederik aan de overige raadsleden, geeft hij nog een belangrijke tip:

‘Je hebt maar 1 landschap en als je het volbouwd heb je dat niet meer’.

Diederik vertrekt in het vertrouwen dat we blijven vragen naar een goede onderbouwing voor b.v. de ‘Pandaparkeerplaats’en een ‘vierbaansweg door de stad’.

Wij wensen Diederik van der Loo veel succes in Brussel.