SP klaar met comité W45

26 januari 2017

SP klaar met comité W45

SP is weinig enthousiast over de aanpak van het Nationaal Comite Herdenking Capitulatie over het 4 /5 Mei festival in Wageningen. In de komende raadsvergadering wordt er in de raad gesproken over het terugdraaien van de bezuinigen die in 2014 zijn ingesteld.

Maandag 30 januari staat het terugdraaien van een bezuiniging op het comité Wageningen45 op de agenda van de gemeenteraad. De bezuiniging dateert uit 2014 en was toen aanleiding voor verhitte discussies over het festival in de bibliotheek en diverse kranten. Er was toen veel kritiek op de organisatie vanwege het massale karakter, de beperkte inbreng van de vrijwilligers en het geringe profijt voor de Wageningse ondernemers. Het weglaten van de ouderen-activiteiten en het weg bezuinigen van Parka Cultura was ook slecht gevallen.

We hadden verwacht dat he comité W45 zich deze kritiek zou aantrekken. Maar helaas. De vrijwilligers van diverse podia en activiteiten stuurden recentelijk alle politieke partijen een 'brandbrief'. Hierin wordt duidelijk dat W45 haar stijl vervolgt om de inzet en input van vrijwilligers bij het festival te negeren. Enkele voorbeelden: het verplaatsen en schrappen (!) van podia zonder enige vorm van overleg met de betrokken organisatoren. Zelfs de programmeur van het hoofdpodium met zijn ervaring moest wijken en er is sterk gesneden in de autonomie van de ‘pleinen’. Alle productionele beslissingen zijn bij een commerciële partij (EV’Hands) komen te liggen.

De SP is inmiddels wel klaar met de werkwijze van het comité W45. In de gemeenteraad va 30 januari zullen we dan ook een amendement indienen dat de vrijwilligers die het festival organiseren centraal stelt. In onze visie heeft het comité W45 slechts een ondersteunende functie. Indien dat niet gebeurt is het wat ons betreft afgelopen met het comité op 6 mei.