SP en rondje Campus

18 juni 2016

SP en rondje Campus

Foto: NicoH / SPWAG

Bijna elke Wageninger heeft een mening over de bereikbaarheid van onze stad. Uiteraard wil de SP  daar niet voor onder doen. Het rondje Campus  of het verbreden van de Nijenoordallee geeft in alle gevallen overlast en milieuschade. De inwoners van Tarthorst/Roghorst en Noordwest en hun wijkcomité’s worden gebruikt om argumenten te bedenken die uiteraard elk in hun voordeel worden uitgelegd. Voor de argumentatie om een variant A of B te kiezen worden gegevens gebruikt die waarschijnlijk niet meer valide zijn, maar nog wel goed van pas komen voor het ene of het andere kamp. Nu de voorkeur voor een variant is uitgesproken door de gemeenteraad zijn er vervolgens weer financiële argumenten die mee gaan wegen en een Wageningen UR die niet enthousiast reageert.

Er is inderdaad weleens een fietsdrukte bij de oversteek Churchillweg/Bornsesteeg tussen 08.15 en 08.30 uur over de Nijenoordallee, maar dat zijn meestal ongeduldige studenten die te laat zijn opgestaan en nog een goed werkplekje willen hebben in een van de Wageningen UR onderwijsgebouwen.

Er is inderdaad nog wel eens een soort autofile ’s avonds op de Mansholtlaan maar de Nijenoord is vervolgens lekker rustig. Het blijkt dat de meeste automobilisten de Mansholtlaan-Diedenweg gebruiken om de file op de A12-A50 te ontwijken.

Kortom: er is geen probleem wat betreft de bereikbaarheid van Wageningen dat opgelost kan worden met een Variant A of B. Het beeld dat door Wageningen UR en de overige W12 leden wordt geschetst bestaat helemaal niet en een rondweg biedt geen enkele vooruitgang. De hele bereikbaarheidsdiscussie en de voorgestelde oplossing is meer iets geworden dat tegenwoordig ´framing´ heet. Er is een idee en vervolgens maken we het probleem in de beeldvorming zo groot dat de oplossing als onvermijdelijk wordt neergezet.

Dat de Provincie graag haar NUON-gelden wil gebruiken in werkgelegenheidsprojecten is OK maar dan hebben we in Wageningen nog andere problemen die met provinciale gelden aangepakt kunnen worden. Na de hausse van het bouwen voor studentenhuisvesting zijn we wel toe aan meer sociale huurwoningen, of meer zorg voor de ouderenhuisvesting inclusief zorg en ondersteuning.

Kortom: er is genoeg te doen voor nog een paar miljoen.