SP voor VN Vluchtelingenverdrag

25 februari 2016

SP voor VN Vluchtelingenverdrag

Het bestuur en de fractie van de SP afd. Wageningen, hebben een duidelijke visie gevraagd aan ons Partijbestuur  op het 'plan Samson'. In dit plan zouden (Syrische) vluchtelingen worden teruggestuurd naar Turkije, om, van daar uit, de procedure te starten om asiel te verkrijgen in de Europese Unie.

In een eerdere reactie heeft o.m. Amnesty International aangegeven dat een dergelijke handelswijze, op z’n minst, inter-nationaal rechtelijk, twijfelachtig is. Afgelopen maandag sprak Sharon Gesthuizen, Tweede Kamerlid van de SP en woordvoerder  Immigratie & Asiel in Veenendaal en daarin verklaarde zij, onverkort, dat het 'plan Samson', tegen alles ingaat waar de SP voor staat. Op de vraag of en hoeveel vluchtelingen Nederland kan opnemen, was het antwoord ook duidelijk: of het er nu 30.000 of  80.000 worden, wij moeten onze humanitaire plicht doen en passende opvang voor de vluchtlingen bieden.