SP-Statenfractie in Wageningen

Foto: SP Wageningen

Op 14 oktober jl. was de SP fractie van de provincie
Gelderland
 op bezoek in Wageningen. De 6 persoons-fractie zit niet alleen op het pluche in het Huis der Provincie maar reist ook door de provincie om te weten wat er leeft. Woensdag was Wageningen aan de beurt. Er zijn in Wageningen genoeg onderwerpen die via of door de provinciale  politiek in Wageningen worden bepaald.

De bereikbaarheid van Wageningen is een actueel onderwerp dat in de Provinciale Staten ook aandacht verdiend. Denk hierbij aan de Nijenoordallee  aanpas-sing, de ‘Rondweg’ en de Noordelijke ontsluiting van de Wageningen Campus (Noordelijke inprikker). Ook het bedrijvenpark Nude 2 is een zaak die de provincie aangaat. Maar indirect ook de huurverhogingen van de woningen aan o.a. de Haverlanden en de Buurt die met (Nuon) geld van de provincie zijn en worden geïsoleerd en opgeknapt.

De provinciale SP'ers lieten zich uitgebreid bijpraten in ’t Volkshuis. Daarna is het gehele gezelschap op de fiets langs een aantal van de Wageningse knelpunten gereden.

Foto: SP Wageningen

De uitwisseling was zeer vruchtbaar en ook nog gezellig De Statenleden weten nu uit eigen ervaring wat we bedoelen als we het hebben over de verbreding van de Nijenoordallee langs de Tarthorst en de Roghorst. De SP gemeenteraadsfractie van Wageningen heeft nu  nog-maals gehoord dat een nieuw bedrijven terrein zoals
Nudepark 2 alleen mag worden aangelegd als bedrijven zich er willen vestigen en er geen andere plaats is, en dus geen leegstand op bestaande bedrijventerreinen.

De SP Statenfractie is na het bezoek beter geïnformeerd over de situatie in Wageningen en kan een tegengeluid laten horen als de gedeputeerden van de provincie
Gelderland een inpassingsplan willen toepassen en dus extra asfalt in Wageningen wil laten leggen tegen de wil in van de Wageningers en haar vertegenwoordigers in de gemeenteraad.

De fractieleden gaan ook uitzoeken met onder welke
voorwaarden de subsidie is verleend voor het isoleren en renoveren van de sociale huurwoningen in Wageningen. Een belangrijke vraag is of en hoeveel de WoningStichting de huur mag verhogen indien het huis na de aanpassing van bewoner wisselt?

Kortom een zeer nuttig werkbezoek wat voor herhaling vatbaar is. Heb je vragen die wellicht van provinciaal belang zijn, aarzel niet maar informeer ons. Wellicht kunnen we iets voor je betekenen.